Op vrijdagavond 10 januari kwamen een 20-tal mensen opdagen om naar de derde kunst- en cultuuravond van onze Elisabethparochie te komen luisteren.

Aan bod kwam de Franse toondichter Francis Poulenc. Een buitenbeentje dat niet de avant-gardistische kant van de muziek van die tijd opging maar toch een heel eigen idioom ontwikkelde, wat hem uiteindelijk een definitieve plaats gaf in de canon van de klassieke muziek. Hij is de enige van de ‘groupe des six’ (die zich afzette tegen de Duitse romantische muziek en de mist van het Franse impressionisme), wiens muziek nog regelmatig gespeeld wordt. Terug naar de eenvoud, muziek voor het gewone volk.

Daarenboven koos hij voor het surrealisme dat toen opgang maakte. Het verstand primeerde niet meer als ordenend principe, wel de vrije impuls van het onderbewuste. Een beweging die in gang was gezet door Sigmund Freud en die in de kunst van die tijd zijn weerklank vond.

Poulencs' muziek is verdeeld over 2 periodes.

Na 1936 grijpt hij naar aanleiding van de plotse dood van 2 jonge vrienden terug naar het geloof van zijn vader. Zijn muziek krijgt dan een ernstiger karakter waarin ook religie een belangrijke rol gaat spelen.

Het hoogtepunt van de avond was het beluisteren van de onthoofdingsscene van de 16 karmelietessen van Compiegne, de enige opera in de muziekgeschiedenis over nonnetjes.

In de sonate voor hobo en piano zet hij alle maskers af en neemt hij ons mee in de oneindige diepte van onze menselijke conditie. Hier worden we meer afluisteraar dan luisteraar.

De avond eindigde met het laatste van zijn 150 liederen. In lune d' avril - een wiegelied - geschreven voor zijn uitverkoren sopraan Denise Duval, beluisteren we de droom van het kind in elk van ons: een verlangen naar eenvoud en schoonheid wars van alle geweld. Actueler eindigen kon deze avond niet.

De aanwezigen bedankten pastoor Walter, die de avond leidde, met een warm applaus. Iemand  voegde er nog een spontane en warme appreciatie aan toe. Een dankwoord ook aan Wim Corbeel voor het feilloos verzorgen van de technische kant van de avond. Afspraak op 11 april voor de Johannes Passie van Bach!

Zoeken

Dekenaal nieuws