De start
Na de welkom vertelt Lisa het verhaal van ekster en varken. Moraal van het verhaal: niet je uiterlijk maakt wie je bent. Daarna luisteren en kijken de kinderen naar het storyboard over de naamopgave, in opdracht van het Bisdom gemaakt in coronatijden, maar nog altijd met een duidelijke boodschap. Daarna leert Mita, onder begeleiding van koster Luc, enkele liederen aan die de vormelingen zullen zingen in de slotviering. Nu alleen nog de groepsverdeling op een ludieke manier en we kunnen beginnen aan de werkwinkels.
De vijf werkwinkels
Deze staan natuurlijk allemaal in het teken van hun naam. Greetje en Lut helpen de kandidaat-vormelingen bij het maken een regenboogkaartje. De letters van hun naam dienen als beginletter van een positieve eigenschap van zichzelf. Christine en Roxanne vertellen dat je naam bevestigd wordt tijdens je doop. Van Alexandra krijgen zij te horen wat hun naam eigenlijk betekent. Zij kleven dan ook trots een nieuwe naamsticker op hun rode t-shirt. Niet hun naam zelf, maar wel de betekenis ervan staat centraal. Met Fien en Lotte doen zij allerlei naamspelletjes. Tenslotte branden zij onder veilige begeleiding van Jan en Lisa hun naam in een houten plaatje. Dit wordt later op de tweedaagse met een zegel aan hun beeldje bevestigd.
De naamopgave
In de afsluitende viering, waarbij we opnieuw aansluiten bij de geloofsgemeenschap in Grembergen, bevestigen de kandidaat-vormelingen dat zij willen meestappen in het project dat Jezus zo’n tweeduizend jaar geleden begonnen is. Dit kunnen ze niet alleen, maar wel met de steun van hun dichte omgeving. Daarom komen ouders (of peter/meter) met de vormeling naar voor en stellen die heel kort voor en benoemen meteen ook de belangrijkste eigenschap volgens hen. Maar zoals in het verhaal over ekster en varken bij de start van de namiddag, telt ook hier vooral het innerlijke. De ouders voelen haarfijn het belang en de waarde van dit moment aan. De aanwezige kerkgangers – vaste of gelegenheids – luisteren aandachtig. Het bewijs hiervan is het ingehouden maar duidelijke lachen telkens wanneer een ouder zich waagt aan een grappige woordspeling of -keuze of zelfs eigenschap bij de voorstelling. En telkens antwoorden de kinderen heel plichtsbewust: ik kies voor Jezus. Daarna hangen ze hun zelfgemaakt en versierd letterwoordkaartjes op de regenboog. Vanaf nu mogen we spreken over vormelingen en kunnen we het predicaat ‘kandidaat’ achterwege laten. De drie gelegenheidsmisdienaars en -lezers, vanavond zowel ouders als vormelingen, vervullen hun opdracht in alle ernst. Het woordje van Jo verduidelijkt de drie symbolen hoofd, hart en anker die staan voor geloof, liefde en hoop.
De derde TOV-dag
Vooraleer naar huis te vertrekken zijn de aanwezige ouders natuurlijk benieuwd welke eigenschappen hun vormeling zichzelf toedicht. Het is na de viering aanschuiven aan de regenboog. Het is nu uitkijken naar de volgende TOV-dag. Maar door een speling van de jaarkalender gaan we nu in relatieve rust. De volgende Tov-dag staat in het teken van de Advent en vindt plaats op zaterdag 29 november.
Verslag: Hugo
Foto’s: Christine, Fien, Hugo en Luc